V letošním školním roce se ujala představení této tradice ostatním třídám třída Koťata. Děti si připravily převleky Tří králů a dary po své kamarády. Následně třída navštívila ostatní kamarády v mateřské škole. V každé třídě vystupovaly 3 děti se svým představením tradice, zazpívaly písničku, pověděly o tradici a předaly dary. Nakonec si všichni společně zopakovali jejich jména - Kašpar, Melichar a Baltazar. Na závěr paní učitelky rozdaly dětem pracovní listy s tématikou Tří králů a omalovánky.

Dne 19.12.2024 se v DPS konala pro klienty domova předvánoční adventní akce. Vzhledem k tomu, že všechny děti z mateřské školy předchozí týden zpívaly seniorům pod okny, vyslali jsme na tuto akci děti z kroužku Zpívánky. Děti na akci seniorům zazpívaly a předaly vánoční přáníčka.

 

Jako každoročně děti ze třídy Berušky pod vedením paní asistentky nazdobily pro seniory vánoční stromeček v květináči a vyrobily adventní věnec. Ve všech třídách děti vyráběly pod vedením paní učitelek vánoční dárky a přáníčka pro klienty DPS. Dne 11. 12. 2024 jsme všichni společně šli seniorům zpříjemnit předvánoční čas. Již tradičně jsme u nich na zahradě za zpěvu vánočních koled společně ozdobili stromeček, který děti se seniory před 3 lety zasadili a babičkám a dědečkům rozdali dárky. Senioři byli z návštěvy dětí nadšeni, společně s nimi zpívali a dárky se jim moc líbily. 

 

  

 

 

 

Třída Berušek přiblížila v jednotlivých třídách svátek svatého Martina, který se slavil dne 11.11.2024.

Paní učitelka z Berušek ostatním dětem vysvětlila, proč se tato tradice slaví, kdo byl svatý Martin. Děti přednesly báseň Svatý Martin a zahrály krátkou scénku, jak svatý Martin potkal žebráka a rozdělil se s ním o plášť, k tomu si předem vytvořily i rekvizity (plášť, meč a koně). Také si vysvětlily pranostiky a zvyky na svátek svatého Martina a rozdaly ostatním dětem koledu a paním učitelkám martinské rohlíčky.

 

 

Seznámeni se Svatým Václavem měla na starosti třída Medvědi. Všechny děti se sešly v tělocvičně školy. Děti ze třídy Medvědů měly ke svému představování připraveny obrázky a svatováclavskou korunu na červeném polštářku. Medvědí paní učitelky vždy položily otázku, poté otázku zopakovali předškoláci a ukázali obrázek a pokud děti z ostatních tříd neznaly odpověď, tak odpověděli Medvědi. Otázky zněly například takto: kdo byl sv. Václav, jak vypadal, co nosí král, kde stojí socha, jak vypadá svatováclavská koruna, co se v tomto období sklízí. Následně děti z Medvědů obešly děti s ostatních tříd s vlastnoručně vyrobenou svatováclavskou korunou.

Na závěr předaly děti z Medvědů kamarádům omalovánku se svatováclavskou korunou.

V průběhu prázdnin 2024 vznikl před budovou B nový smyslový chodníček, který budou moci děti využívat při pobytu na zahradě.

 

Co je smyslový chodník?

Smyslový chodník (nebo také senzorický, pocitový chodník, hmatová stezka atd) je chodník, ve kterém se střídají různé druhy povrchů. Chodník můžeme mít doma, lze si ho vyrobit z kusu koberce nebo podložky, na níž jsou nalepené kamínky, kusy dřeva, provazy atd. Oblíbenou variantou je zahradní chodníček, který je zpravidla ohraničený dřevem, cihlami, kameny a výplň jednotlivých polí tvoří šišky, oblázky, větve, písek, mech, kaštany, voda apod. podle vlastní fantazie a možností.

Po smyslovém chodníků chodí lidé bosýma nohama, což přináší příjemný, až terapeutický kontakt s přírodou, umožní chodidlům aktivně reagovat na podněty, kterých se jim v botách nedostává. Oblíbenou aktivitou pro děti je chůze se zavázanýma očima, při níž mají poznávat, po čem právě šlapou.

 

Naše mateřská školka i v letošním školním roce pokračovala v zapojení do projektu Recyklohraní, jehož cílem je rozvíjet vztah dětí k životnímu prostředí formou tematických her, praktických činností, kvízů a menších projektů. Tentokrát se úkoly týkaly těchto oblastí – Po stopách Plýtváka šatního, Pojďme léčit českou krajinu, Dejme do pohybu nepotřebné elektrospotřebiče a baterie, Ekoabeceda aneb malý průvodce světem plastových obalů a Po stopách Plýtváka potravinového.

V plnění úkolů se naše MŠ umístila na 269. místě z celkového počtu 1 611 přihlášených škol a školek. V našem kraji se umístila v TOP 10 na 9. místě.

 

Oficiální výsledky projektu Recyklohraní – školní rok 2023/2024.

Uplynulého ročníku se zúčastnilo více než 1 600 mateřských, základních a středních škol z celé republiky, mezi nimi i ty z hlavního města. V pražském srovnání se nejlépe dařilo Mateřské škole Madolinka z Prahy 4. Cílem soutěže je povzbudit učitele a jejich prostřednictvím i žáky k udržitelnému chování.

V průběhu roku tak žáci a studenti plnili nejrůznější úkoly s environmentální tematikou a rovněž se zapojovali do sběru vysloužilého elektra, baterií, mobilů a tonerů. Za tyto aktivity jim byly připisovány body na školní konta vedená u Recyklohraní. Nejúspěšnějších 400 škol v celorepublikovém srovnání bylo odměněno diplomy a poukázkami do nákupního řetězce.  

V Hlavním městě Praze se v regionálním pořadí nejlépe umístilo těchto deset škol:

Pořadí

Název školy

Body

1

Mateřská škola Madolinka

4 596

2

ZŠ Chmelnice

3 891

3

MŠ Plamínkové 1593/2

3 284

4

Malostranské gymnázium

3 265

5

Mateřská škola Nedašovská

2 751

6

Mateřská škola Nad Parkem

2 623

7

1. Mateřská škola, Čentická 2222, Praha 21

2 563

8

Mateřská škola 4 pastelky, Praha 4, Sedlčanská 14

2 326

9

Mateřská škola Čínská

2 245

10

Mateřská škola U Krtečka, Praha 5 - Motol, Kudrnova 235

1 900

Projekt má podporu Státního fondu životního prostředí

Celoroční hra a Celoroční cíl s Recyklohraním jsou dílčími aktivitami projektu Myslíme jinak! Neplýtváme a omezujeme tvorbu odpadů, který je spolufinancován Státním fondem životního prostředí ČR na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Probíhá od října 2021 do prosince 2024. Projekt by měl pomoci etablovat vzdělávání v tématech udržitelná spotřeba, předcházení vzniku odpadů a oběhové hospodářství na školách tak, aby v něm mohlo být plynule pokračováno i po roce 2024.