Vstup dítěte do základní školy znamená pro něj a potažmo pro celou jeho rodinu velkou životní změnu. Dítě se bude muset naučit cíleně pracovat, poslouchat, soustředit se a plnit zadané úkoly. V novém prostředí se bude muset spoléhat samo na sebe. Proto je jeho příprava na školu důležitá, a to jak ze strany mateřské školy tak i rodiny.
JAK PŘIPRAVUJE DĚTI NAŠE MATEŘSKÁ ŠKOLA?
Naší snahou je, aby příprava budoucího školáka probíhala pozvolna, ale efektivně a aby spočívala v rovnoměrném a harmonickém rozvoji takových schopností dětí, které jim později zajistí úspěšnost při osvojování si základů čtení, psaní a počítání. Proto se zaměřujeme na rozvoj hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, koordinaci oka a ruky, zrakového a sluchového vnímání a rozlišování, logického myšlení, předmatematických představ a v neposlední řadě na rozvoj soustředěnosti dětí na práci. Dalším předpokladem školního úspěchu je schopnost dítěte odlišit hru od systematické školní práce, k tomu též děti vhodnými formami vedeme. Důležité jsou i další kompetence: samostatnost dítěte, sebeobsluha, schopnost spolupráce, umět se přizpůsobit kolektivu, vyjádřit a obhájit svůj názor a neprosazovat se na úkor svých vrstevníků, které vštěpujeme dětem již od počátku jejich docházky do naší školy.
Nejtypičtější činností předškolního dítěte je hra, která napomáhá procvičování dovedností, které jsou pro život užitečné a má smysl i sama o sobě – je spontánním vyjádřením základní lidské potřeby svobody a fantazie. Proto zařazujeme do přípravy na školu hry rozvíjející jednotlivé oblasti důležité pro školní zralost. Dále využíváme řízených činností, kdy procvičujeme výše zmíněné kompetence. Vzhledem k tomu, že naše třídy jsou heterogenní (věkově smíšené) a v každé třídě je tedy několik předškoláků rozhodl se náš pedagogický sbor přípravu na školu zkoordinovat tak, aby probíhala ve všech třídách stejně. K tomuto účelu byl vytvořen přehled sledovaných hledisek školní zralosti, který je veden pro každého předškoláka zvlášť. Pro rozvoj grafomotoriky využíváme vlastní výběr ze Šimonových pracovních listů. Pro získání všech kompetencí dle RVP a rozvoj všech oblastí potřebných pro zdárný vstup do základní školy pedagogický tým vytvořil Pracovní sady úkolů. Každá pracovní sada obsahuje úkol na rozvoj rozumové, zrakové a jazykové oblasti, matematické a čtenářské pregramotnosti a rozvoj jemné motoriky.
Během celé přípravy na školu se snažíme respektovat individuální rozvoj každého dítěte a maximálně podporovat jeho rozvojové možnosti, neboť každé dítě je ve svých schopnostech a dovednostech jiné. Výkony dětí nesrovnáváme, protože u této věkové skupiny je běžné, že mezi dětmi jsou rozdíly jak v jejich vývoji tak v jejich dosavadním učení. Pokud shledáme závažnější problém, konzultujeme tuto skutečnost s rodiči, případně doporučíme odborné vyšetření. Rodiče mají možnost ve své třídě nahlédnout do složky „Příprava na školu“ svého dítěte. V rámci spolupráce s PPP dochází jedenkrát ročně psychologové z pedagogické poradny v Praze 6 do mateřské školy, aby provedli testy školní zralosti u předškolních dětí, které rodiče na tento test přihlásí.
CO MOHOU UDĚLAT RODIČE?
- Učit své dítě vnímat a rozlišovat čas určený k práci a k zábavě (neodbíhat od rozdělané práce za novou činností)
- Často si s dítětem povídat a všímat si jeho výslovnosti
(nejste-li si jisti správnou výslovností, poraďte se se školním logopedem)
- Připravovat dítě na to, že škola pro něj bude prací, za kterou bude hodnoceno
- Hodnotit doma, jak plní své povinnosti a vést k pocitu odpovědnosti za svěřenou práci
- Posilovat dětskou sebedůvěru – ty to určitě zvládneš
- Pomocí her se s dítětem učit doma i venku (využít básničky, písničky, hádanky, popisovat věci kolem sebe,jmenovat číselnou řadu, odpovídat dětem na otázky)
- Má-li dítě zdravotní problémy, poradit se s lékařem, jak by se mohl zdravotní stav zlepšit ještě před vstupem do ZŠ
- Je-li dítě levák nepřecvičovat ho, brát leváctví přirozeně
- Těšit se společně s dítětem na školu a dítě školou nestrašit (věty typu: „Počkej, ve škole tě srovnají.“ mohou napáchat velké škody.)